Autószállítás külföldről: árak és feltételek

Autószállítás külföldről: feltételek

Az egyik motiváció a külföldről történő autószállításra az, amikor külföldi út során lerobban, meghibásodik vagy baleset következtében forgalomképtelen állapotba kerül autónk és szeretnénk azt mielőbb hazajuttatni.

A másik tipikus eset, amikor külföldön (leggyakrabban Németországban, Ausztriában) szeretnénk megvásárolni álmaink autóját, anyagi előnyök és lényeges minőségbeli különbségek reményében. Cikkünkben az ezekkel kapcsolatos árakat, hasznos tudnivalókat elemezzük.

Autó vásárlása és behozatala külföldről

Az elején fontos elmondani – bár talán magától értetődőnek kellene lennie -, de mivel külföldi útról és ügyintézésről van szó, nem hátrány, ha rendelkezünk legalább alapfokú nyelvismerettel, mielőtt belevágunk.

Az sem elhanyagolható, hogy akármilyen módon is hozzuk be az autót, lesznek felmerülő költségek a vételáron túl is.

Kezdjük akkor az elején, az autó kiválasztásánál.

A két legismertebb német használtautó portál a mobile.de és az autoScout24.de oldalak. Németországban az új autókra az első műszaki három évig érvényes (nálunk ez négy év), ezután kell kétévente új vizsgát tenni, a műszaki vizsga érvényességét ezeket a felületeken HU-val (Hauptuntersuchung) jelölik.

Érdemes még figyelni arra, hogy az Gewerbe/ Ex-import opció megfelelően legyen beállítva. Ez szolgál arra, hogy az oldal listázza a kivitelre szánt autókat is – mi pedig ugye onnan kivinni szeretnénk. A fél évnél idősebb, vagy 6000 km-nél többet futott autók számítanak használtnak. Ebben az esetben visszaigényelhetjük a származási ország áfáját és helyette a magyart fizetjük be, de ezt nem igazán érdemes választani, mert nálunk lényegesen magasabb az áfa kulcs, mint a környező országokban.

A részletes keresési beállítások a mobile.de oldalon

Oké, megvan az autó, hogyan hozom haza?

Alapvetően kétféle módon szokták az autókat behozni:

  • Az egyik módszer, amikor magával a megvásárolt autót hazavezetve jövünk vissza – ezt szokták úgy is mondani, hogy „lábon” hozzuk haza
  • A másik megoldás, ha bérlünk egy autómentőt és azon szállítjuk vissza Magyarországra

Az első esetben számolnunk kell az utazási költséggel, ami vonat esetén távolság függvényében 100-200 euró között lehet. Mehetünk másik autóval is, ekkor azonban kelleni fog még egy sofőr, lesz benzinköltség oda-vissza és autópálya díjak még egy autóra – további 200-250 euró.

Egy nap alatt ezt nem igazán lehet összehozni, főleg akkor nem, ha szeretnénk állapotfelmérést is csináltatni, ami mindenképpen ajánlott. Meglehet, a németeknél kisebb az esélye, hogy a tulajdonos törött autóját nem töröttként próbálja meg eladni, de érdemes biztosra menni.

Számolni kell tehát szállásköltséggel és étkezéssel, ami szintén 80-100 euró közé tehető egy éjszakára (itt akár a másik autó sofőrjével közösen is lehet szobát bérelni).

Mi van, ha trélert bérlünk?

Autómentő bérlés árak és feltételek

Egy személyi autó szállítására alkalmas autószállítót B kategóriás jogosítvánnyal lehet vezetni, fogyasztása 10l/100 km körülire tehető. A bérléshez általában szükséges magyarországi bejelentett lakcím és 100.000 Ft körüli kaució letétele.

Cége válogatja, de nagyságrendileg két napra 40-60 000 Ft között lesz a bérleti díj, ami adott esetben az ausztriai és akár a németországi autópályadíjakat is magába foglalja.

Nagy előnye az autómentős megoldásnak, hogy sérült, vagy műszaki hibás autót is el lehet hozni, valamint a vásárolt autóra nem kell export rendszámot igényelni. Ezek az autómentők általában kétszemélyesek, így egy partner ebben az esetben is el tud minket kísérni.

Mi a helyzet az egyéb költségekkel, adókkal?

Egyéb költségek és adók

Amennyiben lábon hozzuk haza az autót, úgy szükségünk lesz export rendszámra és biztosításra, aminek költsége 120-150 euró 30 napra, ehhez jönnek még a kinti okmányirodai díjak – további 50-60 euró nagyságrendben (rendszámügyintézés, törzskönyv csere stb.).

Magyar oldalon erre jön még rá a regisztrációs adó, ami hibrid autók esetén, fixen 76 000 Ft, elektromos és veterán minősítéssel rendelkező autókra díjmentes, a többire pedig a motor típusa, környezetvédelmi osztálya, térfogata stb. függvénye.

Fizetnünk kell továbbá a műszaki vizsga honosításáért, a forgalmiért és a törzskönyvért, valamint a vagyonszerzési illetéket is be kell fizetni.

Hegyi Róbert
Autó & Motor Építőipar Vásárlás
Hegyi Róbert

Szeretem a kihívásokat, az új technológiák elsajátítását, valamint ebben a folyamatosan változó, fejlődő internetes világban való részvételt.